Nu ska bränslesnåla science fiction-planet utvecklas för riktig trafik

Det ser ut som science fiction, men nu ska det byggas på riktigt när nästa steg tas i utvecklingen av den nya v-formade flygplandesignen – Flying-V. Detta sedan det holländska flygbolaget KLM har valt att gå in som finansiär av projektet.

2014 var Justin Benad student vid tekniska universitetet i Berlin. Med ambitionen att hitta lösningar för ett mer hållbart flyg, tog han fram idén till Flying-V, något som han också vann unga forskares pris för hos brittiska Royal Aeronautical Society. Sedan dess har idén utvecklats och förfinats av forskare vid TU Delft, Delfts tekniska universitet i Holland.

Vad Justin gjorde var att ta fram idén om att sätta ihop två mindre flygplanskroppar utan vingar, för att sedan låta stjärtpartierna utgöra vingarnas avslut. Flygplanets futuristiska design består alltså i två riktigt feta vingar som innehåller allt, det vill säga passagerare, bränsletankar och lastutrymme.

I väntan på eldrivna passagerarplan

Enligt uppgifter kommer planet att använda 20% mindre bränsle än Airbus A350-900 samtidigt som antalet passagerare är lika många – ett resultat av dess aerodynamiska konstruktion, även om den lägre vikten också bidrar. Och TU Delfts projektledare Roelof Vos menar att den här typen av innovation behövs – som en språngbräda för att öka effektiviteten hos flygplan som drivs med traditionellt bränsle, samtidigt som tekniken utvecklas mot mer storskaliga elektriska flygplan.

– Flygindustrin bidrar med cirka 2,5% av de globala koldioxidutsläppen, och industrin växer fortfarande, så vi måste verkligen få fram mer hållbara flygplan, säger han till CNN och fortsätter:

– Vi kan inte elektrifiera hela flottan, eftersom elektrifierade flygplan blir alltför tunga för att flyga människor över Atlanten – inte nu, inte om 30 år. Därför måste vi ta fram nya lösningar som kan minska bränsleförbrukningen på andra sätt.

Forskarna hoppas kunna flyga en första modell i september i år. Det färdiga planet förväntas gå i drift mellan 2040 och 2050. 

– Vi måste göra mycket mer testning i vindtunnlar – i hög hastighet och i låg hastighet – för att verkligen komma fram till att det här flygplanet är lika effektivt som vi tror.

Så här klimatkompenserar du på Flygresor.se:

På startsidan på flygresor.se kan du klicka i rutan ”Inkl. klimatkompensation” för att se priser på flygningar där klimatkompensationen ingår. Du kan också nå funktionen via filtret ”Komplettpris”.
Den här flygningen släpper ut 779 kg CO2 och flygbolaget har klimatkompenserat för 13%, vilket motsvarar 103 kg, av det totala utsläppet. För att 100% av flygningens utsläpp ska kompenseras, kan du köpa klimatkompensation för 27 kr, motsvarande 87% av utsläppen eller 676 kg.