Om vi ska fortsätta resa på det sätt som vi gör idag måste någonting förändras. Det är nog de flesta överens om. Det finns några möjliga vägar för hur flyget kan bli mer hållbart och klimatvänligt, men hur tar vi oss dit? KTH-studenterna Niklas Jonsson och Fredrik Hillesöy har försökt ta oss närmare svaret på den frågan.
De senaste årens klimatdiskussioner har kanske gjort att många av oss funderar en extra gång innan vi bokar en flygresa. Vi vet att vi kanske inte borde men de möjligheter att upptäcka världen som flyget ger eller träffa vänner och familj som bor långt bort känns kanske viktigare. I framtiden kommer vi kanske kunna flyga hur mycket vi vill och slippa det dåliga samvetet och, ännu viktigare, flygets negativa påverkan på klimatet. Niklas Jonsson och Fredrik Hillesöy, både studenter på KTH, har i sitt examensarbete undersökt möjliga hållbara lösningar för flygindustrin. Med hjälp av vetenskapliga och industriella rapporter, intervjuer med människor i flyg- och klimatindustrin och en politiker har de kommit fram till tre kategorier av hållbart flygande.
– Det är elflyg, biobränslen och klimatkompensation. Sen har vi gjort en scenarioanalys dels hur det ser ut idag, i en snar framtid och längre fram, berättar Fredrik Hillesöy.
Fler och större nätverk behövs
I sitt arbete har Fredrik och Niklas identifierat utmaningar, möjligheter och vad som behöver göras för att utvecklingen av hållbart flyg ska gå fortare än den gör idag. Framför allt inom utvecklingen av elflyg och biobränsle. En av slutsatserna är att det behövs nätverk där många aktörer inom flygindustrin är inblandade.
– Tittar man på elflyget till exempel behöver elleverantörer, batteritillverkare, flygbolag och flygplanstillverkare samarbeta. Mycket görs men det är på egen hand, säger Niklas Jonsson.
Politiskt och statligt stöd
En annan viktig faktor är att det behövs politiskt och statligt stöd för att flygindustrin ska bli mer hållbar. Idag skulle ett elflyg kunna flyga ungefär 19 passagerare, alldeles för få för att det ska ersätta till exempel inrikesflyg i Sverige. För att det ska förändras behövs forsknings- och innovationsprojekt.
– Norge och Finland har etablerade projekt för att utveckla elflyg där staten är delaktig. Den typen av projekt saknas i Sverige, berättar Niklas.
Även i Franrike är staten delaktiga i projekt för att förbättra flygets hållbarhet och ställer också krav på flygbolag.
– Air France/KLM får inte flyga sträckor som tar 2-3 timmar med tåg, det kanske kan ske på andra ställen också, säger Fredrik.
Har pandemin påverkat?
Under examensarbetet så stannade flygtrafiken plötsligt när pandemin bröt ut. Niklas och Fredrik hade hunnit göra alla sina intervjuer innan de första fallen i Sverige, så i deras resultat har de inte tagit hänsyn till pandemin. Istället har de lyft in en del artiklar som skrivits och de tror båda att utvecklingen av hållbara flyg kommer påverkas av det rådande världsläget och kanske inte åt det positiva hållet. Den ekonomiska kris som många flygbolag har hamnat i gör att man kanske inte vill satsa på biobränsle, som fortfarande är ganska dyrt.
– Många mindre flygplatser i Sverige har också varit tvungna att stänga och de flygplatserna är perfekta i reserutterna för elflyg, säger Fredrik och Niklas.
Men pandemin kan också bli en omstart för att utveckla det hållbara flyget.
– Nu när flygtrafiken står i princip helt stilla kan man kanske börja på ny kula, säger Niklas.
Faktaruta
Både Fredrik Hillesöy och Niklas Johnsson studerar på KTH i Stockholm. De har både kandidatexamen i maskinteknik och masterexamen i industriell ekonomi.
Under sommaren och hösten kommer de försöka vara med och bidra till utvecklingen av flygindustrin och erbjuda webinarium och föreläsningar till flygindustrin. Du kan kontakta Fredrik och Niklas via LinkedIn.
Fredrik: https://www.linkedin.com/in/fredrik-hillesöy-347090171/
Niklas: https://www.linkedin.com/in/niklas-jönsson-885481120/
Ladda ned exemensarbetet i PDF: https://climateinfo.flightmate.com/wp-content/uploads/2020/07/Jonsson-Hillesöy-2020-Sustainable-Solutions-in-the-Aviation-Industry.pdf