Forskning: Så flyger vi hållbart idag och i framtiden

Vad behövs för att vi ska kunna flyga mot ett renare kilmat och med ett rent samvete? Och vilka möjligheter finns för att kunna göra det redan idag? Det har KTH-studenterna Kasper Nilson och Anton Tuvlind försökt svara på i sitt exjobb.

Att flyga eller inte flyga – är det verkligen den stora frågan? Enligt Kasper Nilson och Anton Tuvlind, båda studenter på KTH i Stockholm, är frågan snarare vad som behövs för att vi ska kunna flyga hållbart. I sitt exjobb ”Carbon offsetting and Sustainable Avaition” har de undersökt klimatkompensation och hållbara flygbränslen ur ett svenskt perspektiv.

Hållbart flyg idag och imorgon

Studien består av två delar: i den ena delen har Kasper Nilson och Anton Tuvlind undersökt hållbart flyg och klimatkompensation idag. Med hjälp av exempelvis årsredovisningar har de tittat på de 30 största flygbolagen på flygresor.se, utvärderat deras klimatarbete och satt poäng. Högst poäng fick flygbolaget BRA. SAS kom på andra plats och nederländska KLM fick den tredje placeringen.

– Vi känner att det är viktigt att titta på vad man gör idag för att kunna blicka framåt, säger Kasper Nilson.

Att helt sluta flyga är inte ett alternativ

I den andra delen är det precis detta som de har gjort: tittat framåt. Med hänsyn till de olika aktörerna och krafterna som påverkar, har Anton och Kasper kommit fram till fyra olika lösningar på hur flyget kan bli mer hållbart. Ett av dem är att avstå från att flyga, vilket de inte tror är en sannolik lösning på problemet – även om det under de senaste åren har vuxit fram starka rörelser som exempelvis Greta Thunbergs ”Fridays for future”. Allt fler kommer att ha råd att flyga och de möjligheter flyget öppnar upp för är för bra för att tacka nej till.

De andra potentiella lösningarna är klimatkompensation, hållbart flygbränsle och elflyg.

22 mellanlandningar till Bangkok

Eftersom elflyget är det enda alternativet som stoppar utsläppen helt, tror Anton och Kasper att det har störst potential. Samtidigt krävs mycket forskning och utveckling, främst inom batteriteknik, för att nå ända fram.

– Ett svenskt projekt hoppas att inom några år kunna flyga 40 mil med elflyg. Då skulle det krävas 22 mellanlandningar för att ta sig till Bangkok, säger Anton Tuvlind.

De tror också att det kommer att dröja 10-20 år innan hållbart flygbränsle blir kostnadseffektivt, men inte ens då kommer utsläppen att vara helt nollade.

Hur flyger vi in i framtiden?

Det verkar inte finnas någon enkel lösning på hur vi kan flyga med ett helt igenom rent samvete. Samtidigt kan konsumenten göra skillnad redan idag och efter att ha tänkt på hållbart flyg, dygnet runt i ett halvår, har Anton och Kasper en rekommendation till svenska konsumenter: klimatkompensera. De tror också att klimatkompensation kommer att öka av den enkla anledningen att det är både billigt och effektivt.

Det är dock viktigt att komma ihåg att man ändå måste fundera över om flygresan är nödvändig, klimatkompensation är inte en magisk lösning, säger de.

– Man kan tycka att klimatkompensation inte är helt perfekt men det är bättre att klimatkompensera än att inte göra något alls, säger Kasper Nilson.

Faktaruta:

Kasper Nilson och Anton Tuvlind har båda läst civilingenjörsprogrammet i industriell ekonomi på KTH i Stockholm med inriktningen energisystem och hållbar utveckling. De vill båda i framtiden jobba med frågor kring klimatkompensation och hållbar utveckling. Vill du komma i kontakt med Anton och Kasper – kontakta dem via LinkedIn.

Anton: https://www.linkedin.com/in/anton-tuvlind-087284110/

Kasper: https://www.linkedin.com/in/kaspernilson/

Ladda ned examensarbetet i PDF: https://flygresor-climate.fwdev.se/wp-content/uploads/2020/07/Nilson-Tuvlind-2020-Carbon_Offsetting_and_Sustainable_Aviation.pdf


Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *