Den 18 februari hände något som kan sägas vara historiskt, om än i liten skala. Ett litet enmotorigt sportflygplan lyfte från Svegs flygplats och landade i norska Røros efter två korta stopp. Det var den första flygningen mellan Sverige och Norge med ett helt eldrivet flygplan, Phoenix, utvecklat av det tjeckiska bolaget Pure Flight.

En annan spännande satsning inom eldrivet flyg, är svenska Heart Areospace. Heart Areospace siktar på att ha sitt första elektriska flygplan certifierat för kommersiell flygning år 2025. Planet ska kunna ta upp till 19 passagerare och kan flyga 400 km i ett sträck. Inledningsvis är det tänkt att gå i svensk inrikestrafik.
Vad är det då som gör de här båda satsningarna så spännande? En intressant parallell är teknikutvecklingen inom bilbranschen. 2008 lanserade Tesla sin sportbil Roadster, för att i nästa steg följa upp med familjebilen Model S. 2017 meddelade företaget att de inom några år också ska lansera en lastbil. Den 8 januari i år passerade Tesla det sammanlagda värdet av Ford och GM på New York-börsen.
Nu är frågan; kommer samma sak att hända inom flygindustrin? Kommer ny småskalig teknik att tas i bruk för att bevisa att den fungerar för att sedan skalas upp och bli använd i större skala? Kommer ett litet sportflygplan som är ”för litet”, ”för långsamt” och har ”för kort räckvidd” att visa vägen som kommer att leda till elektrifiering av passagerarflyget? Och när då? Det är svårt att säga, men teknikutveckling har ofta en tendens att gå väldigt snabbt när den väl har tagit fart.
Vi på flygresor.se är mycket intressarede av att följa den här utvecklingen och ser fram emot en flygindustri som i framtiden är fossilfri. Kommer Pure Flight eller Heart Areospace att bli ett av de företag som passerar Boeing och Airbus i börsvärde? Vi kommer att hålla ögonen öppna och följa utvecklingen.
Priset för bränslet: 54 kronor
För er som undrar så kostade flygningen mellan Sveg och Røros 54 kr i ”bränsle” och CO2-utsläppet var 0 kg. Samtidigt flög Pure Flight samma sträcka med ett likadant plan med förbränningsmotor. För den turen betalade de 240 kr för bränslet. 77,5% besparing för elflyget. Här ovan kan du följa flygningen på Youtube.
Så här klimatkompenserar du på Flygresor.se:

