UD avråder från icke-nödvändiga resor – det här betyder det

Onsdagen den 17 juni fattade utrikesdepartementet, UD, beslutet att från den 30 juni, delvis häva avrådan från icke-nödvändiga resor till alla länder som gällt sedan den 14 mars med anledning av spridningen av det nya coronaviruset.

UD har olika nivåer av avrådan – allt från icke-nödvändiga resor till det allvarligaste där svenskar uppmanas att lämna landet. 

På sin hemsida beskriver UD vad de olika nivåerna betyder. Icke-nödvändiga resor, som i fallet avseende det nya coronaviruset, innebär en avrådan från turist- och besöksresor. Här ingår alltså inte arbetsresor som går under nivån alla resor. 

Rörande den avrådan från icke nödvändiga resor till alla länder som beslutades den 14 mars 2020, och som sedermera har förlängts, så har UD tagit beslut om olika punkter som du kan läsa här.

Vad betyder då detta i praktiken? 

Så här skriver UD på sin hemsida: ”När UD avråder från resor ska det ses som en signal om ett allvarligt säkerhetsläge och att man noga bör tänka över sitt beslut att resa. Normalt gäller inte en reseförsäkring om UD avråder från resor och det kan krävas tilläggsförsäkringar för att ha ett skydd om man beslutar sig för att resa trots UDs avrådan. Det är viktigt att kontrollera vad som ingår i en reseförsäkring och vilka villkor som gäller för den resa man bokat.”

Går det att få tillbaka sina pengar?

De stora reseföretagen brukar följa UD:s reseråd men man bör alltid kontakta reseföretaget direkt för att ta reda på vad som gäller för den resa man beställt. Det innebär alltså att du som har bokat en paket- eller charterresa behöver kontakta, eller blir kontaktad, av den resebyrå eller det charterbolag som du har bokat din resa hos. Avseende rena flygresor, det vill säga inte paketresor, måste du även här ta kontakt med den resebyrå eller det flygbolag hos vilket du har bokat din resa. 

Flygresor.se är en sökmotor – kontakta din resebyrå

Vi på Flygresor.se är en sökmotor som jämför och presenterar priser på flygbiljetter. Det är alltså inte vi som säljer resorna, detta gör resebyråerna.

Vi har inte möjlighet att påverka resebyråernas kundservice och alla former av kundserviceärenden, inklusive frågor om ombokningar och avbokningar, vill vi därför hänvisa vidare till resebyrån i fråga. Om du är osäker på vilken resebyrå du bokat med kan titta i ditt bekräftelsemail, där du hittar mer information om hur du ska kontakta resebyrån.

Sök på Flygresor.se