Avboka resa på grund av covid-19 – Kan jag få pengar tillbaka om jag inte vågar resa?

Vad gäller egentligen kring avbokning av resor på grund av coronaviruset? Ja, beroende på om du har bokat en flygresa eller en paket- eller charterresa ser reglerna olika ut. Det viktigaste är att kontakta den resebyrå eller det flygbolag där du bokade och köpte din resa. 

Vi på Flygresor.se är en sökmotor som jämför och presenterar priser på flygbiljetter. Det är alltså inte vi som säljer resorna, detta gör resebyråerna.

Vi har inte möjlighet att påverka resebyråernas kundservice och alla former av kundserviceärenden, inklusive frågor om ombokningar och avbokningar, vill vi därför hänvisa vidare till resebyrån i fråga. Är du osäker på vilken resebyrå du har bokat med?  Titta i ditt bekräftelsemail, där du hittar mer information om hur du ska kontakta resebyrån.

Flygresor

Dina möjligheter att få pengarna tillbaka när du avbokar en vanlig flygbiljett beror på avbokningsvillkoren för din bokning. Varje flygbolag har egna resevillkor, vilket innebär att du behöver kontrollera vad det står i villkoren för just din bokning för att vara säker på vad som gäller för dig. Du har alltid rätt att få tillbaka skatter och avgifter som flygbolaget inte har haft en kostnad för. Blir flygningen inställd av flygbolaget har du enligt gällande regelverk rätt att få pengarna återbetalda.

Samtidigt är det i dagsläget många flygbolag som erbjuder vouchers, tillgodokvitton, istället för att betala tillbaka pengar. Vouchern kan du använda för att betala en resa vid ett senare tillfälle. Varje flygbolag bestämmer hur de vill göra. Ibland kan vouchern vara mer värd än själva resan kostade. Du kan då boka en dyrare resa med den i framtiden.

Har du bokat din flygbiljett via en resebyrå? Då är det den du ska kontakta för att få pengarna tillbaka. Har du bokat en resa direkt med ett flygbolag? Då ska du kontakta flygbolaget. Du ska inte kontakta oss på Flygresor.se. Vi är en sökmotor som jämför och presenterar priser på flygbiljetter. Det är alltså inte vi som säljer resorna.

Även för resebyråer är det i grunden flygbolagets regler som gäller. Resebyrån hjälper till med ombokning och återbetalningar i enlighet med flygbolagets regler. I dessa tider har flygbolagen och resebyråerna väldigt mycket att göra och de är ekonomiskt ansträngda. Det gör att kundtjänstärenden ofta tar lång tid att bearbeta. Vissa flygbolag tillämpar olika regler gällande återbetalning om du bokat via resebyrå eller via flygbolaget direkt. Det får de inte göra, enligt de regelverk som finns men uppfinningsrikedomen är hög i Corona-tider från de ekonomiskt hårt pressade flygbolagen.

Den grundläggande regeln är att när flygbolaget ställer in en flygning är du berättigad till återbetalning. Men inte förrän flygningen officiellt är inställd, vilket ofta sker nära inpå avresedagen. Om flygningen ställs in får du meddelande från flygbolaget om detta. Om du köpt via flygbolaget ansöker du om återbetalning därifrån och om du köpt resan via resebyrå ansöker du om återbetalning från resebyrån. Enklast gör du dessa ansökningar via bolagens respektive webbsidor. Både resebyråer och flygbolag kan komma med erbjudande om voucher istället för återbetalning.

En del flygbolag erbjuder även vouchers för avbokning av flygningar som inte ännu officiellt ställts in och du kan då acceptera dessa erbjudanden istället för att vänta på att flygningen ställs in och då begära återbetalning. Det är upp till dig att bestämma om du anser att erbjudandet av voucher är acceptabelt. Återigen gäller att om du bokat direkt från flygbolaget vänder du dig till dem och har du bokat via en resebyrå vänder du dig till dem. Information om vad som gäller om återbetalning och vouchers hittar du på respektive flygbolags webbsida.

Karantän

På grund av coronavirusets spridning förekommer det olika former av karantän.

Om du skulle hamna i karantän på resmålet måste du ta kontakt med de lokala myndigheterna för att få information om vad som gäller, eftersom det i så fall är de som har tagit beslutet om karantän. 

Tips för dig som funderar på att boka en resa

  • Kontrollera med resebyrån innan du bokar så att din resa är ombokningsbar eller återbetalningsbar.
  • Det kan vara bra att köpa till ett avbeställningsskydd. Kontrollera i så fall också avbeställningsskyddets villkor för att se under vilka omständigheter du kan avbeställa.
  • Betala gärna med ett kreditkort. På så sätt kan du ha rätt att rikta krav mot kreditgivaren (banken) vid exempelvis en konkurs.

Sök på Flygresor.se